Categorie Marketing

10 motive sa folositi BCG (Boston Consulting Group)

BCG (matricea inventata de compania de consultanta The Boston Consulting Group) poate fi considerata o importanta analiza a duratei de viata a produselor si/sau serviciilor unei companii. De regula se realizeaza pentru mai mult de 50 de produse/servicii, insa se poate face si pentru mai putine, cu conditia sa existe o vechime si informatii despre piata pe care actioneaza. Pentru multi analiza BCG pare una superficiala si pur teoretica. Nu este asa. Da, inca mai are nevoie de imbunatatiri si nu sunt bine corelate unele lucruri, insa asta nu inseamna ca nu pot fi adaptate solutii. Orice instrument de marketing trebuie sa suporte modificari in sensul adaptarii la conditiile subiectului sau obiectivului dorit. Analiza BCG se poate utiliza si pentru alte necesitati si chiar pe oameni (angajatii companiei), evident, cu schimbarea indicatorilor.

1. Te ajuta sa stabilesti ciclul de viata al unui produs/serviciu – In fapt, este esenta analizei

2. Pentru a lua decizii importante legate de un produs sau serviciu – De cele mai multe ori emotionalul bate rationalul. Mai ales daca este vorba de produsul cu care ne-am lansat si la general (cu tot portofoliul de produse/servicii) nu suntem pe negativ. Cand spun: „decizii importante” ma refer la scoaterea din portofoliu.

3. Te ajuta sa intelegi piata pe care actioneaza produsul/serviciul – Ai o viziune mai clara despre piete. De la cea de Nisa (Dilema) si pana la cea Vasta-Haotica (Piatra de moara – Caini).

4. Te ajuta sa gestionezi bugetele de marketing – De pilda, daca avem un produs in „Star” si-i taiem bugetul vom vedea daca se duce in „Vaca de Muls” (se mentine pe piata fara alocare de buget substantial) sau se intoarce in „Dilema”. Atentie, nu in „Piatra de moara” pentru ca necesita analiza si poate solutii adaptate (tehnologice, legate de aspect, functiuni sau continut). Ori o campanie de reBranding.

5. Rata de multiplicare – In varianta clasica-generala multiplicarea se face de la x1 la x10 (intr-un sens sau altul), ori sinusoidal (in special pentru produsele/serviciile din „Piatra de Moara” si chiar „Dilema”). De cand cu iPhone si alte tehnologii…avem alte rapoarte de multiplicare.

6. Care-mi este produsul „Tractor”? – Cauta in piata „Traditionala”, cadranul „Vaca de muls”. Compara produsele/serviciile dupa notorietate, incredere si restul elementelor.

7. Cine pentru cine plateste si in ce procent? – Recomand sa pozitionati produsele/serviciile in cele patru cadrane, iar apoi sa va imaginati ca aveti patru centre de cost (centre de pierderi-beneficiii) separate. Desigur ca o sa constatati ca greul (investitii, lichiditati, dividente etc) este dus de cele din „Vaca de muls”, insa o sa aveti o imagine mai clara despre o incercare de autofinantare pentru grupul de produse din fiecare cadran. De aici si eventuale solutii.

8. Solutii din studiul pietelor, comportamentelor si factorilor interni si externi – Suntem compania X si avem apa plata. Concurenta necunoscuta vine cu aceeasi cantitate de apa, insa la un pret mult mai scazut. Dupa o atenta analiza, revin pe piata cu un bidon biodegradabil si un pret de productie mai mic si competitiv. Castig piata, deoarece la pret apropiat, alegerea se decide prin brand. Daca nu ma ajuta, insa vreau sa castig piata, fac un reBranding sau lansez un subprodus cu care sa ma bat. In acelasi timp, raman cu productia, cu piata si ma lupt. Este un exemplu simplu, desigur, discutabil functie de viziunile voastre.

9. Nu va acuza nimeni de aranjarea cadranelor –  O sa intalniti situatii in care cadranul Dilema este in dreapta sus sau in stanga sus. Daca ma intrebati pe mine, as alege stanga jos. Important este sa intelegeti matricea si sa o folositi cu succes. De pilda, mi-as permite sa inventezi o alta pozitie pentru cadrane.  Ba chiar sa pun un cadran dublu cu „Dilema”. Avem de-a face de doua ori cu dilema, deci… O pun mai jos si las la interpretare. Pozitiile si forma le pot explica logic. Ce ziceti?

10. Formule pentru un calcul relativ al pozitiei pe piata si a cresterii – Avem posibilitatea, prin ecuatii simple, sa vedem cum este piata, trendul si cum ne pozitionam fata de acestea.

Marian Gavrilescu

Leave a Comment
Share
scris de
Marian Gavrilescu

Postari recente

Optimizarea strategiilor de vânzare cu modelul GROW

În lumea vânzărilor, fiecare moment este oportunitate. Dar, așa cum știm cu toții, oportunitatea nu…

7 luni ago

Consultanța în afaceri: De la neîncredere la transformarea afacerii tale

Am scris un articol pentru Careers & Business despre acest subiect. M-am gândit să pun…

7 luni ago

Viziune versus Implementare: Cum ne adaptăm în mijlocul schimbării

Bună dragilor! Fie că sunteți antreprenori în plină acțiune sau specialiști experimentați, fiecare dintre noi…

7 luni ago

Vreau să introduc manager MMS (director MMV) în COR. Ce părere aveți?

De ce vreau să introduc manager MMS (director MMV) în COR (Clasificarea Ocupațiilor din România)?…

1 an ago

Rebranding Dragon Star Curier – cum arata noul logo DSC si care este explicatia lui.

In urma cu numai trei luni, acceptam o noua provocare - un nou proiect de…

4 ani ago

Schimbarea ta trebuie descoperita de cei din jur, nu cunoscuta inainte!

Daca ai decis sa schimbi ceva la tine sau chiar sa te schimbi radical, felicitari!…

4 ani ago