PR-ul si pieritele – ajutor sau ameteala?

Ca sa ne intelegem de la inceput, o sa delimitez cei doi termeni. PR-ul este o persoana specializata in PR, un profesionist cu competente si expertiza in aceasta meserie. In opinia mea, pentru a se denumi PR, trebuie sa cunoasca macar bazele, PRINCIPALELE ROLURI ALE UNUI PR PROFESIONIST, sa fie consolidate (asumate) si sa aiba experienta.  Pieritele sunt, de regula fosti jurnalisti la publicatii puternice, generaliste sau de nisa care au identificat o oportunitate sau fosti lucratori modesti intr-o companie slaba de profil. Au legaturi de amicitie cu un numar de alti colegi de breasla sau din media si au decis sa se foloseasca de acest aspect pentru supravietuire. Pierite  isi spun ele. Nu este un termen rautacios inventat de mine. Daca le intrebi despre meseria de PR, o sa-ti raspunda in doua moduri intens uzitate. 1. Daca esti consultant in Marketing sau ai competente in domeniu: „Sunt mai multe tipuri de a face PR. Eu am propriul meu stil cu care am rezultate de foarte mult timp”; 2. Eu ajut clientii sa apara in media si sa fie cunoscuti. Am intrari acolo, acolo, etc”. Din fericire pentru ele, au norocul sa etaleze un numar de link-uri sau articole media, iar clientul care nu are competente pentru verificarea si validarea muncii spune: „A muncit fata. Am aparut colo, colo, colo si nu am platit decat… in afara de banii pentru serviciile ei”. Cu alte cuvinte, clientul poate fi multumit usor pe termen scurt. Un alt beneficiu al pieritelor este legat de activitatile de „reputatie” (clientul nu are niciun link de intoarcere) sau SEO (daca relatiile si limitarea supravegherilor din media permit adaugarea de articole cu link ancora pe media centrala sau pe portaluri importante). Desi nu este valabil in toate cazurile, sunt unele pierite care scriu bine, cuceresc clientii cu talentul lor si reusesc sa acopere creativ si social media. In opinia mea, aceste pierite trebuie pastrate.

Cum facem sa avem si pierita si performanta reala in companie?

In primul rand, sa avem o viziune clara asupra problemei. Apoi, sa apelam la un consultant in Marketing. Pierita nu are competente profesionale, cunoaste pe deasupra compania si produsele/serviciile si are un plan limitat la perceptiile (cadrul ei de referinta) si relatiile ei.

Pasul 1: Contactam un consultant in marketing pentru a face un plan de marketing si pentru a ne spune cu ce competente trebuie echipata.

Pasul 2: Profesionalizarea sau echiparea cu competente – cursuri; documentari (articole si lucrari  de calitate scrise de o autoritate); Ucenicia la companii de specialitate; etc

Pasul 3: Ii dam responsabilitati in companie. Cele mai la indemana sunt legate de organizarea unor evenimente si activitati, legatura cu clienti importanti (nu cei mai importanti), realizarea de materiale copyright cu obiectivul de a prezenta la exterior ce se intampla in interior (oameni, concepte, activitati profesionale, etc). Toate activitatile se realizeaza cu monitorizare.

Pasul 4: Validarea pe post sau pe anumite atributii ale postului.

Pasul 5: Dupa o perioada de 2-3 ani, propun singuri planuri de PR anuale sau cu o alta periodicitate si pot defini clar obiectivele, asteptarile si monitorizarea/controlul.

Atentie: Cel mai important pericol este sa validam sau sa angajam pierita pe baza unor rutine castigate intr-o alta companie, in detrimentul unor competente profesionale. O sa dea totul peste cap. O sa bulverseze activitatea si compania, pana ownerul sau clientul o sa inteleaga ca acele rutine nu functioneaza, nu sunt valabile si pentru compania lui.

Cred ca pot sa scriu o carte despre acest subiect, mai ales despre experientele mele cu astfel de persoane, direct sau indirect (ajungeam dupa ele la client). Va rog sa ramaneti cu solutiile, nu cu problemele si sa nu blamam excesiv pe cineva care are bune intentii si poate ajuta punctual sau chiar general.

Sa auzim numai de bine!

Sursa foto: www.buckle.com

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.